Forhåndsomtale

Kjernemodellen er det smarteste verktøyet du kan bruke når du skal jobbe med de viktigste områdene i tjenesten din, på nettsiden din eller i nettbutikken din.

Are W. Sandvik, kommunikasjonssjef i ShiftX

Kjernemodellen er den mest berømte metoden som få vet om. Dette burde være pensum for alle som jobber med design, brukeropplevelse og kundeopplevelse.

Jim Kalbach, sjefsevangelist i Mural, forfatter av The Jobs To Be Done Playbook

Hvis du virkelig ønsker å gjøre det enkelt for kundene, må du bryte ned siloene i organisasjonen. Kjernemodellen gir deg verktøyene for å få det til.

Gerry McGovern, opphavsmann til Top Task Managment, forfatter av 8 bøker om digital strategi og transformasjon.

Kjernemodellen virker. I all sin enkelhet, og med all sin kraft, gjør den oss i stand til å balansere brukerne sine oppgaver med våre egne mål. For oss har den vært helt sentral i arbeidet med å gjøre kundeorientering til noe mer enn tomprat.

Torstein Aas-Hansen, digital sjefredaktør i Gjensidige

Kjernemodellen er en gavepakke til deg som vil levere digitale tjenester som fungerer for brukerne. Den har vært en del av min verktøykasse i over ti år, og er fortsatt blant metodene jeg bruker mest.

Stine Camilla Bjerkestrand, kommunikasjonsdirektør i Direktoratet for e-helse

Vil du ha et verktøy for å arbeide godt med innhold, hvor brukerne har hovedrollen, men strategien aldri blir glemt, hvor oppgavene blir konkrete og forslagene varierte, som kan brukes alene og sammen med andre, så er det bare å lære seg kjernemodellen!

Tone Simonnes, nettredaktør i Kompetanse Norge

Kjernemodellen er et fantastisk verktøy for å få alle i teamet til å skifte fokus fra avsenderbehov og gamle vaner, til et bruker- og oppgaveorientert fokus. Jeg henter ofte frem kjernemodellen hvis jeg opplever vi har mistet tråden i prosjekter, trenger å samles om hva vi egentlig prøver å oppnå eller vi diskuterer på feil grunnlag.

Marie Solum Strand, senior interaksjonsdesigner, Northern Beat

Kjernemodellen er et svært praktisk verktøy med mange anvendelsesområder. Vi bruker den i strategiarbeid med kundene våre for å hjelpe ledergrupper og ansatte med å forstå hvordan de skal ta i bruk ny teknologi. Boka til Mona og Are er pedagogisk og lettlest, og som virkelig gir deg stegene du trenger for å bli en bedre digital rådgiver.

Tormod Guldvog, Strategidirektør i Puzzlepart

Kjernemodellen er en enkel og nyttig no-nonsense tilnærming til å forstå hvordan brukernes behov og virksomhetens mål sammenfaller. Den hjelper meg å prioritere hva som er viktigst, og analysere hvordan vi skal gå fram for å løse brukerens behov.

Jørgen Schyberg, produktsjeNasjonalbiblioteket

Når noe skurrer i en flyt, eller jeg merker det er uklart hva som egentlig er viktigst, så tyr jeg alltid til kjernemodellen. Den er anvendelig i så mange sammenhenger – og det er enkelt å komme i gang med å bruke den. Det er over ti år siden jeg fikk høre om kjernemodellen for første gang, og den har blitt med meg gjennom hele karrieren – og det vil den fortsette å gjøre.

Ida Aalen, Confrere

Kjernemodellen er et svært praktisk verktøy med mange anvendelsesområder. Vi bruker den i strategiarbeid med kundene våre for å hjelpe ledergrupper og ansatte med å forstå hvordan de skal ta i bruk ny teknologi. Boka til Mona og Are er pedagogisk og lettlest, og som virkelig gir deg stegene du trenger for å bli en bedre digital rådgiver.

Tormod Guldvog, Strategidirektør i Puzzlepart

Det geniale med kjernemodellen er hvor enkel den er. Alle kan bruke den. Jeg går aldri i en workshop uten et kjerneark i veska.

Ove Dalen, rådgiver i Netlife og forfatter av Digital strategi for alle

Jeg anbefaler alle som jobber med nettsider å lære kjernemodellen.

Anders Hakstun, UX- og informasjonsstrateg Bouvet

Kjernemodellen er like enkel som den er genial, og er et godt verktøy for å skape bevissthet og engasjement rundt innhold på nettsiden.

Jarle Stokland, nettredaktør NVE